نوشته شده توسط : گلفام سفر

موزه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز یکی از بناهای مهم و تاریخی به جا مانده از عصر قاجار است که محل تصمیم گیری های مهم سران در زمان انقلاب مشروطیت بوده است. این خانه در محله ای به نام راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع آن واقع شده و دارای یک موزه زیبا است که به موزه مشروطه معروف است. اتفاقات رخ داده در این مکان و تزئینات و معماری چشمگیر این بنا از قبیل درب های منبت کاری شده، پنجره ها و نورگیر و چشم‌اندازهایی موسوم به کلاه فرنگی این خانه زیبا را منحصر به فرد کرده است. این خانه تاریخی توسط حاج ولی معمار ساخته شد و نخستین مالک این خانه حاج مهدی کوزه کنانی ملقب به ابوالمله بود. بعد از به توپ بسته شدن مجلس توسط محمد علی شاه، در سال 1287 حاج مهدی کوزه کنانی برای حمایت از مشروطه خواهان این خانه را در اختیار آنان قرار داد. این خانه زیبا در حدود 1300 متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه ساخته شده و در حیاط این خانه مجسمه باقرخان و ستارخان و دستگاه پرتاپ توپ دیده می شود و در داخل خانه اسناد، عکس هاو تندیس هایی از چهره های معروف مشروطه به نمایش گذاشته شده است. موزه مشروطه پس از مرمت و بازسازی توسط میراث فرهنگی از سال 1375 برای بازدید عموم مورد استفاده قرار گرفت و ساعات بازدید از آن همه روزه به غیر از روزهای تعطیل رسمی و دوشنبه ها از ساعت 8 الی 20 می باشد.



:: موضوعات مرتبط: ایرانگردی , ,
:: برچسب‌ها: موزه مشروطه تبریز ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گلفام سفر

یکی از اولین هواپیناهای مسافربری جهان، بوئینگ های 314 کلیپر بودند و اولین کشوری که اقدام به استفاده از این هواپیماها کرد، کشور آمریکا بود. این هواپیماها دارای سالن هایی مجزا برای نشستن، غذاخوری و محلی برای خواب بودند. کابین برخی از این هواپیماها با فرش ایرانی مزین شده بودند. 



:: موضوعات مرتبط: ایرانگردی , ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 دی 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گلفام سفر

http://up.upinja.com/aejkv.jpg

قلعه بابک یا جمهور یکی از جاذبه های تاریخی استان آذربایجان شرقی است و باستان شناسان قدمت ان را به دوران اشکانیان و ساسانیان نسبت داده اند. این دژ کوهستانی در جنوب غربی کلیبر و در بالای قله ای کوهستانی به ارتفاع 2300 متر تا 2600 متر از دریا واقع شده است. از بالای این قلعه تمام منطقه قابل مشاهده است و دور تا دور قلعه می توان مکان های مخصوص دیده بانی را مشاهده کرد. این قلعه نام خود را از بابک خرمدین، قهرمان ایرانی گرفته است. نام قلعه بابک در سال 1345 در لیست آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسید و گردشگران بسیاری برای آشنایی با تاریخ پر فراز و نشیب ان به این منطقه می آیند.



:: موضوعات مرتبط: ایرانگردی , ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گلفام سفر

زیارتگاه چک چک یزد

یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که از جاذبه های تاریخی متنوعی برخوردار است. زیارتگاه چک چک یزد، یکی از مکان های مقدس زرتشتیان است و از قداست و اهمیت ویژه ای در میان پیروان این دین برخوردار است. طبق روایات تاریخی، در زمان حکومت یزدگرد سوم، اعراب به کاخ مدائن حمله می کنند و پادشاه برای نجات خانواده خود به همراه همسرش "کتایون"، پسرانش "هرمزان" و "اردشیر" و نیز دخترانش "شهربانو"، "پارس بانو"، "مهربانو"، "نیک بانو" و "ناز بانو" به یزد سفر می کند و دستور می دهد تا شهری مستحکم و ایمن احداث کنند تا از آسیب دشمنان در امان بماند. یزدگرد در جنگ با اعراب شکست می خورد و به خراسان می گریزد. در بین راه به آسیابانی پناه می برد اما هویت خود را مخفی می کند. اما آسیابان به هویت او پی می برد و او را می کشد. پس از مرگ یزدگرد، هرکدام از خانواده اش به سمتی فرار می کنند. هرمزان و شهربانو توسط اعراب اسیر می شوند و پارس بانو و مهربانو با یکدیگر به راه افتاده و نزدیکی ارجنان (از روستاهای شهرستان اردکان) از هم خداحافظی می کنند. مهربانو در بین راه بر اثر شدت گرسنگی از دنیا می رود و جسدش را در باغی که امروزه به مزرعه مهر معروف است، دفن می کنند. پارس بانو نیز در کوهی نزدیک روستای زرجوع پنهان می شود. شکافی در این کوه وجود دارد که زرتشتیان معتقدند که اینجا محل غیب شدن پارس بانو می باشد و در این مکان زیارتگاهی را احداث کرده اند. دختر کوچک یزدگرد، نیک بانو نیز به کوه های اردکان پناه می برد اما در آنجا متوجه سپاه اعراب می شود و در روایات آمده که او وقتی خود را در محاصره می بیند آهی می کشد و می گوید: "مرا همچون مادری مهربان در آغوش بگیر و از دشمنان در امان نگه بدار." که در دل کوه شکافی ایجاد می شود و او را در آغوش می گیرد. زرتشتیان معتقدند که قطره های اشک نیک بانو که همچنان زنده است ولی پنهان است، از دل این کوه می چکد. به همین دلیل این مکان را چک چک می نامند و در آن به عبادت می پردازند.



:: موضوعات مرتبط: ایرانگردی , ,
:: برچسب‌ها: زیارتگاه چک چک یزد، زیارتگاه چک چک اردکان، دیدین های یزد ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گلفام سفر

سرو ابرکوه

درخت سرو ابرکوه از انواع سروهای مدیترانه ای است و با ارتفاع 25 متر و قدمتی 4500 ساله، کهنسال ترین موجود زنده ایران به شمار می آید. این سرو بلند قامت در شهرستان ابرکوهِ استان یزد واقع شده و از شهرتی جهانی برخوردار است. در دنیا چندین درخت کهنسال وجود دارد که این سرو در رده دوم جهانی پس از درختی به نام "مسوسلاه" با قدمت 4800 ساله قرار دارد. در مورد این درخت افسانه های بسیاری موجود است و در اسطوره های ایرانی کاشت این درخت را به زرتشت نسبت داده اند که بر این باورند که زرتشت بذر این درخت را در این منطقه کاشته و به مردم نوید ماندگاری این درخت را می دهد و به همین دلیل آن را با نام درخت زرتشت نیز می شناسند. همچنین برخی از مورخان معتقدند که یافث، پسر نوحِ نبی بعد از طوفان نوح این درخت را در این مکان کاشته است. این درخت باشکوه گردشگران و حتی دانشمندان و گیاه شناسان بسیاری را از سراسر دنیا برای بازدید و تحقیق در مورد این درخت، به این مکان کشانده است.



:: موضوعات مرتبط: ایرانگردی , ,
:: برچسب‌ها: سرو ابرکوه ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گلفام سفر

کوه های رنگین کمانی

در مسیر جاده میانه - زنجان با طبیعتی شگفت انگیز مواجه می شویم. کوه هایی با رنگین کمانی از رنگ ها که یکی از جلوه های شگفت انگیز طبیعت ایران هستند. رنگ هایی همچون قرمز، سبز، نارنجی ، قهوه ای، زرد و سفید چشم اندازی زیبا به این کوه ها بخشیده و رنگین کمان را به زمین آورده است. آلاداغ لار یا همان کوه های رنگی حدود 70 کیلومتر مربع وسعت دارند و از زنجان تا میانه و از تبریز تا اَهر ادامه دارند. وجود حوضچه هایی از رسوبات آهن در زمان بالا آمدن کوه و تغییر املاح و تثبیت نوع آن ها در رنگ رسوبات، دلیل رنگی شدن این کوه ها می باشد. در واقع این کوه ها در اثر شرایط اکسیدان و وفور اکسیژن و ترکیب با این عنصر، رنگ قرمز به خود گرفته اند. این تپه ها به دلیل رنگشان در شرایط نور مناسب و همچنین بعد از بارندگی که خاک ها کمی خیس می شوند، جلوه ای زیبا پیدا می کنند و سوژه ای بی نظیر برای عکاسان و طبیعت گردان می باشند.



:: موضوعات مرتبط: ایرانگردی , ,
:: برچسب‌ها: کوه های رنگین کمانی، کوه های آلاداغ لار ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گلفام سفر

آبشار مارگون سپیدان

مارگون نام چشمه ای در شمال غربی دره های سپیدان در استان فارس است که در میان بازدیدکنندگان به آبشار مارگون معروف است. این آبشار در واقع سرچشمه رودخانه است اما در بالای کوه رودخانه ای دیده نمی شود بلکه این آبشار از چندین هزار آبشاری که در دیواره صخره ای کوه قرار دارد، سرچشمه می گیرد و در پایان وارد نهری بزرگ می شود و در نهایت به رودخانه کمهر می رسد. رودخانه حاصل از این آبشار چشمه ای بسیار پر آب است و در امتداد آن درختان و باغ های بسیاری دیده می شود و چشم انداز زیبای آن نمایشی متفاوت از طبیعت را به راه انداخته است. در فصل بهار این منطقه از سرسبزی و زیبایی منحصر به فردی برخوردار است و آب آن در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است. این منطقه از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است و در 800 متری آبشار پارکینگ بزرگی قرار دارد و دارای سرویس بهداشتی و مکانی مسطح که برای چادر زدن و اسکان گردشگران در نظر گرفته شده، است. زیبایی های خاص این آبشار همه را محو خود کرده و باعث شده که به آن لقب زیباترین آبشار خاورمیانه بدهند.



:: موضوعات مرتبط: ایرانگردی , ,
:: برچسب‌ها: آبشار مارگون ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهريور 1396 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد